W dniach 10-18 lutego 2018 roku w Jokohamie odbędą się Międzynarodowe Spotkania Sztuk Performatywnych TPAM2018. W programie wydarzenia znalazły się trzy produkcje TR Warszawa w reżyserii Grzegorza Jarzyny.
Prezentacja TR Warszawa na TPAM2018 jest związana z przygotowaniami do promocji polskiego teatru z okazji przypadającej na 2019 rok setnej rocznicy nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską a Japonią. Współorganizatorem projektu jest Instytut Adama Mickiewicza.
Głównym punktem obecności TR Warszawa na TPAM2018 będzie premiera "G.E.N VR", czyli rejestracji 360 najnowszego spektaklu Grzegorza Jarzyny, oraz pokaz jego filmu "Między nami dobrze jest". Ponadto w Jokohamie zostanie pokazana rejestracja telewizyjna spektaklu "Bzik tropikalny" tegoż reżysera. Prezentacja tego przełomowego dla historii współczesnego teatru przedstawienia będzie połączona z publiczną dyskusją z Grzegorzem Jarzyną i Romanem Pawłowskim. Obecność TR Warszawa w Japonii zbiega się z jubileuszem 20-lecia dyrekcji artystycznej Grzegorza Jarzyny w TR Warszawa.
TPAM – Performing Arts Meeting in Yokohama to jedno z najbardziej znaczących spotkań z dziedziny sztuk performatywnych w Azji. Wydarzenie, odbywające się od 2010 roku w Jokohamie, łączy formaty festiwalu, prezentacji, wymiany wiedzy i platformy networkingowej. TPAM obejmuje dwa programy: TPAM Exchange i TPAM Fringe, przeznaczony dla profesjonalistów z branży. W spotkaniu bierze udział około 700 twórców z dziedziny sztuk performatywnych z ponad 40 krajów oraz japońska publiczność zainteresowana częścią festiwalową. TPAM2018 programowane jest przez radę złożoną z przedstawicieli Japan Foundation Asia Center, Kanagawa Arts Foundation, Yokohama Arts Foundation i PARC – Japan Center, Pacific Basin Arts Communication.
Rejestracja 360 najnowszego spektaklu Grzegorza Jarzyny "G.E.N", którego premiera odbyła się w lutym 2017 roku w TR Warszawa. Projekt "G.E.N VR" będzie pierwszą tego typu realizacją teatru 360 w Polsce.
"G.E.N" to opowieść o alternatywnej wspólnocie, której członkowie kontestują rzeczywistość, aby poprzez prowokacje zmienić system oparty na strachu, manipulacji i zniewoleniu jednostki. Próbując naruszyć system, rozsadzają własną wspólnotę. Czy możliwe jest wylogowanie z rzeczywistości, która nie działa? Spektakl jest odpowiedzią na film Larsa von Triera "Idioci" (1998) o grupie młodych ludzi, którzy udając niepełnosprawnych intelektualnie ośmieszają zachodnie normy społeczne. Istotą "G.E.N" nie jest krytyka systemu społeczno-politycznego, ale próba refleksji nad naturą człowieka, który mimo postępu cywilizacyjnego i ewolucji nie rozwija się moralnie. To podróż przez kolejne kręgi globalnych systemów, relacji społecznych i partnerskich aż do psychiki jednostki w poszukiwaniu elementarnej cząstki odpowiedzialnej za przemoc i nienawiść.
1 z 5
Scena z przedstawienia "G.E.N" w reżyserii Grzegorz Jarzyny, 2017, fot. Magda Hueckel / TR Warszawa2 z 5
Scena z przedstawienia "G.E.N" w reżyserii Grzegorz Jarzyny, 2017. Na zdjęciu: Rafał Maćkowiak, fot. Magda Hueckel / TR Warszawa3 z 5
Scena z przedstawienia "G.E.N" w reżyserii Grzegorz Jarzyny, 2017, fot. Magda Hueckel / TR Warszawa4 z 5
Scena z przedstawienia "G.E.N" w reżyserii Grzegorz Jarzyny, 2017, fot. Magda Hueckel / TR Warszawa5 z 5
Scena z przedstawienia "G.E.N" w reżyserii Grzegorz Jarzyny, 2017, fot. Magda Hueckel / TR WarszawaWykorzystanie najnowszej technologii rejestracji audiowizualnej w połączeniu z autorską wizją reżysera zarówno spektaklu, jak i jego adaptacji, do produkcji 360, pozwala widzowi na doświadczenie spektaklu z pozycji centrum sceny. Bliskość aktora, immersyjna narracja, innowacyjna forma prezentacji pozwala na odkrywanie kolejnych poziomów interpretacji spektaklu Grzegorza Jarzyny. Twórcy, pracujący w rozwijającej się branży VR, porównują często myślenie o przestrzeni wirtualnej rzeczywistości i uczestnictwo w niej do immersji teatralnego świata, założonego na zawierzeniu reżyserskiej wizji i wrażeniu obecności. Wraz z rozwojem technologii spotkanie sztuk performatywnych i narzędzi cyfrowych poszerzających ich doświadczenia wydaje się naturalnym działaniem zapraszającym też do teatralnego świata wychowane w świecie cyfrowym pokolenia publiczności. Proponowana teatralna instalacja VR jest połączeniem potencjału rozwoju technologii i teatralnych poszukiwań.
Premiera "G.E.N VR" obędzie się w massxmass Future Center, dedykowanym innowacyjnym technologiom dla przemysłów kreatywnych, w ramach kilku pokazów Kina VR na 20 osób.
Koprodukcja TR Warszawa i Instytutu Adama Mickiewicza.
Producent wykonawczy projektu: Mimo.ooo VR
Reżyseria: Grzegorz Jarzyna
Więcej informacji o spektaklu: http://trwarszawa.pl/spektakle/gen/
"Między nami dobrze jest"
13 lutego 2018, Jokohama
Pokaz filmu połączony z dyskusją z udziałem Grzegorza Jarzyny i Romana Pawłowskiego o wątkach audiowizualnych reprezentacji teatru, w kontekście nowego języka teatru polskiego.
Film "Między nami dobrze jest" to oparty na sztuce Doroty Masłowskiej, literackiego fenomenu ostatnich lat, śmieszny i poruszający portret postkomunistycznego społeczeństwa, podzielonego i żyjącego w schizofrenii, przytłoczonego ciężarem traumatycznej historii, rozdartego pomiędzy narodową dumą a poczuciem wstydu. Za pomocą szalonego, pełnego inwencji języka i ostrego jak brzytwa humoru Masłowska portretuje Polskę czasów transformacji, w której nuworysze, pseudoartyści i medialni celebryci spotykają się z rozczarowaną młodzieżą i żyjącymi na skraju ubóstwa ludźmi z klasy pracującej. Wszyscy próbują utrzymać się na powierzchni toksycznej mieszaniny komercji, międzypokoleniowych konfliktów, katolickiego nacjonalizmu i idealizowanej tragicznej przeszłości. Film Grzegorza Jarzyny, jednego z najważniejszych polskich reżyserów teatralnych, jest adaptacją głośnego przedstawienia z TR Warszawa. Akcja rozgrywa się w wirtualnej scenerii przypominającej dziecięcy rysunek, co nadaje filmowi surrealistyczny klimat.
"Między nami dobrze jest" from Culture.pl on Vimeo.
Premiera "Między nami dobrze jest" odbyła się w styczniu 2015 w warszawskim kinie Muranów. Premiera światowa miała miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlovych Warach 2015. Film zdobył główną nagrodę konkursową "Jantar 2015" im. Stanisława Różewicza za reżyserię dla Grzegorza Jarzyny oraz nagrodę "Jantar 2015" za główną rolę męską dla Adama Woronowicza na XXXIV Festiwalu Debiutów Filmowych "Młodzi i Film" w Koszalinie.
Scenariusz i reżyseria: Grzegorz Jarzyna
Autorka sztuki: Dorota Masłowska
Produkcja: TR Warszawa i Narodowy Instytut Audiowizualny
Film dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Więcej informacji o spektaklu: http://trwarszawa.pl/spektakle/miedzy-nami-dobrze-jest/
"Bzik tropikalny"
15 lutego 2018, Jokohama
Pokaz rejestracji telewizyjnej spektaklu połączony z dyskusją z udziałem Grzegorza Jarzyny i Romana Pawłowskiego.
Telewizyjna wersja "Bzika tropikalnego" – przełomowego dla historii polskiego teatru przedstawienia – debiutu Grzegorza Jarzyny, którego premiera odbyła się 19 stycznia 1997 roku w Teatrze Rozmaitości. Jak pisał Roman Pawłowski zaraz po premierze telewizyjnej wersji spektaklu:
To debiutanckie przedstawienie reżysera Grzegorza Jarzyny, ukrywającego się pod pseudonimem Grzegorz Horst d'Albertis, oparte na dwóch sztukach Witkacego "Mister Price" i "Nowe Wyzwolenie", dało w 1997 roku sygnał pokoleniowej zmiany na polskich scenach. W warszawskich Rozmaitościach teatr przemówił językiem swojej młodej widowni, nawiązał do jej muzyki, filmów i obsesji. Telewizyjna wersja tamtego spektaklu, o połowę krótsza, w jeszcze większym stopniu czerpie z kultury masowej: montaż szybki, kadry komponowane na wzór wideoklipów, efekty elektroniczne odrealniające obraz. Dzięki filmowej technice reżyser osiąga to, czego nie udało się osiągnąć w teatrze: poczucie nierzeczywistości, które dopada Europejczyków zagubionych gdzieś między Indiami a Australią, beznadziejnie szukających ratunku w seksie i narkotykach. To brutalne, naładowane erotyką przedstawienie daje pojęcie o tym, jak cienka jest warstwa kultury białego człowieka. Wystarczy ją zarysować paznokciem i spod spodu zaczynają wychodzić demony. Po premierze "Bzika" pisałem, że to Witkacy dla miłośników Quentina Tarantino, teraz, gdy ze spektaklu powstał film, wypada powiedzieć, że to Tarantino dla miłośników Witkacego.
Scenariusz i reżyseria: Grzegorz Horst D'Albertis (Grzegorz Jarzyna)
Autor: Stanisław Ignacy Witkiewicz
Więcej informacji o spektaklu: http://trwarszawa.pl/projekty/wydarzenie/n/bzik-teatralny-poczatek-premiera-filmu/
Uzupełnieniem prezentacji TR Warszawa w ramach TPAM2018 będą spotkania i pokazy branżowe w Osace (Knowledge Capital) i na Uniwersytecie w Kioto, wprowadzające przedstawicieli japońskiej branży kreatywnej w charakterystykę polskiego teatru, na rok przed wspólnymi obchodami roku współpracy polsko-japońskiej.
Jeden z najciekawszych polskich zespołów teatralnych, który na przełomie XX i XXI wieku stał się ośrodkiem teatralnej rewolucji, dając początek nowej estetyce i językowi teatralnemu, a także całemu pokoleniu reżyserów, dramatopisarzy, scenografów, kompozytorów i aktorów, które ukształtowało polski teatr początku XXI wieku. Nazywany "młodym punkowym teatrem z Polski" (The Guardian) i "najszybszym teatrem w mieście" (Gazeta Wyborcza), łączy nowatorstwo w inscenizacji i aktorstwie z podejmowaniem kontrowersyjnych tematów, związanych z gwałtownie zmieniającą się rzeczywistością społeczną, polityczną i ekonomiczną. Dyrektorem artystycznym teatru od 1998 roku jest reżyser Grzegorz Jarzyna.
Projekt został zorganizowany we współpracy z Instytutem Adama Mickeiwicza, działającym pod marką Cultre.pl.
Źródło: materiały prasowe TR Warszawa, opr.: AW, 05.02.2018